сряда, 9 март 2011 г.

Веломаратон 2011

Веломаратон 2011
1. Описание:

Фондация „Фактор” организира първия благотворителен веломаратон на България с обща дължина 2500 км.Маратонът ще се проведе между 2 април и 4 май 2011 с цел популяризиране на каузата:

“БЕЗОПАСНО КОЛОЕЗДЕНЕ”.


Колоездачната обиколка-маратон „България 2011” има за цел популяризирането на велосипеда като транспортно средство за безопасно придвижване в населените места.
С начинанието искаме да допринесем за доброто здравословно състояние и психически комфорт на гражданите.
Колоездачният екомаратон ще премине през 28 областни центъра на България, представяйки пред обществеността предимствата, почерпени от световния опит, при използване на велосипеда – образец за екологично чист транспорт.
• Строителство и поддържане на национална мрежа от велосипедни алеи. Велопътеки и сектори за колоездене на територията на Република България.
• Стандартизация при изграждането на велоинфраструктура, конструкция и пътна маркировка.
• Създаване на Европейски колоездачен туристически коридор през територията на Република България – „EuroVelo”. Поддържането на съществуващите алеи за колоездене и велотуризъм.
• Пътна маркировка за вече съществуващи, новопостроени пътища и колоездачни алеи.
2. Етапите към постигане на благоприятни условия за Безопасно Колоездене:
  1. Популяризиране и пропагандиране на транспортно средство – велосипед.
  2. Стандартизиране на пътни знаци и маркировки предупреждаващи за поява на велосипедист.
  3. Стандартизиране на велоалеи като размери, видът на настилка, преходи по кръстовища и съответни маркировки свързани с това.
  4. Обучение на колоездачи и деца към единни правила на движението и тези за движение по велоалеи. Стимулиране на образователна култура чрез популяризиране на: „Колелото не е играчка, когато си на път!”
  5. Образователна пропаганда, на национално ниво, насочена към шофьорите, които са длъжни да приемат колоездача, като равноправен участник в движението.
  6. Комбиниране на пътища от „Зона 30”, в населени места, с тези за колоездене и обозначени със съответни пътни знаци и маркировки предупреждаващи за поява на велосипедист.
  7. Отделяне и комбиниране на аварийна пътна лента, между населени места, за колоездене и велотуризъм, и обозначена със съответни пътни знаци и маркировки предупреждаващи за поява на велосипедист.
  8. Инфраструктуриране на колоездачна пътна мрежа от велоалеи в населени места свързваща основно училища и производствени зони с жилищни и обозначена със съответни пътни знаци и маркировки предупреждаващи за поява на велосипедист.
    Осигуряване на велосипедни паркинги до учебни, медицински и административни зони.
  9. Инфраструктуриране на национална колоездачна мрежа насочена към велотуризъм и обозначена със съответни пътни туристически маркировки, табели и знаци предупреждаващи за поява на велосипедист.
Защо колело?3. Всички на колела!
• Активен и здравословен живот.
• Гъвкавост.
• Спестяване на време.
• Не се облага с данъците.
• Не се нуждае от гориво.
• Не замърсява околна среда.
• Не заема място.
• По-евтина инфраструктура.
4. Програма:
Веломаратон на България ще е като сума от ежедневните, през които желаещи ще могат да се включат към основната група за ден или два. За безопасност ще бъде осигурен ескорт.
Карта на Веломаратон 2011
Тръгване (всеки ден) пред сградата на съответната община в 09-00 часа
Пристигане (всеки ден) пред сградата на съответната община до 17-00 часа
  • Старт 02.04.2011(събота) пред НДК, София>Враца ( 112 км )
НДК> бул.Витоша> бул.Княгиня Мария Луиза> бул.Рожен> кв.Требич> НовиИскър> ВладоТричков> Луково> Редина> Своге>Церево> Оплетня> Зверино> Лютиброд> Ребърково> Крета> Моравица> Враца
  • 03.04.2011(неделя) Враца>Монтана ( 38 км )
Враца> Монтана
  • 04.04.2011(понеделник) Монтана>Видин ( 102 км )
Монтана> Долна Вереница> Горна Вереница> Смоляновци> Медовница> Скомля> Бела> Димово> Дунавци> Видин
  • 05.04.2011(вторник) Видин>Козлодуй ( 98 км )
Видин> Дунавци> Цар Симеоново> Ботево> Арчар> Добри Дол> Сливата> Орсоя> Лом> Ковачица> Горни Цибър> Козлодуй
  • 06.04.2011(сряда) Козлодуй>Плевен ( 82 км )
Козлодуй> Хърлец> Гложене> Мизия> Оряхово> Лесковец> Остров> Крушовене> Ореховица> Тръстеник> Долна Митрополия> Плевен
  • 07.04.2011(четвъртък) Плевен>Ловеч ( 35 км )
Плевен> Ловеч
  • 08.04.2011(петък) Ловеч>Севлиево ( 35 км )
Ловеч> Горно Павликене> Малки Вършец> Кормянско> Севлиево
  • 09.04.2011(събота) Севлиево>Габрово ( 28 км )
Севлиево> Драгановци> Габрово
  • 10.04.2011(неделя) Габрово>В.Търново ( 46 км )
Габрово> Донино> Дряново> Велико Търново
  • 11.04.2011(понеделник) В.Търново>Търговище ( 98 км )
Велико Търново> Шереметя> Козаревец> Моравица> Антоново> Кьосевци> Омуртаг> Козма Презвитер> Пролаз> Търговище
  • 12.04.2011(вторник) Търговище>Шумен ( 40 км )
Търговище> Певец> Велики Преслав> Хан Крум> Шумен
  • 13.04.2011(сряда) Шумен>Разград ( 48км )
Шумен> Лозево> Белокопитово> Струйно> Звегор> Каменар> Ушинци> Разград
  • 14.04.2011(четвъртък) Разград>Русе ( 63 км )
Разград> Гецово> Осенец> Цар Калоян> Русе
  • 15.04.2011(петък) Русе>Силистра ( 125 км )
Русе> Сливо Поле> Бръшлен> Тутракан> Търновци> Богданци> Коларово> Айдемир> Силистра
  • 16.04.2011(събота) Силистра>Добрич ( 96 км )
Силистра> Богорово> Средище> Коларци> Хитово> Воднянци> Карапелит> Добрич
  • 17.04.2011(неделя) Добрич>Варна ( 85 км )
Добрич> Приморци> Сенокос> Соколово> Балчик> Оброчище> Кранево> Варна
  • 18.04.2011(понеделник) Варна>Бургас ( 135 км )
Варна> Звездица> Приселци> Старо Оряхово> Рудник> Горица> Бяла> Обзор> Несебър> Ахелой> Бургас
  • 19.04.2011(вторник) Бургас>Сливен ( 114 км )
Бургас> кв.Долно Езерово> Братово> Равнец> Трояново> Аспарухово>Крушово>Детелина>Карнобат> Венец> Лозенец>Трапоклово> Калояново>Сливен
  • 20.04.2011(сряда) Сливен>Казанлък ( 77 км )
Сливен> Чинтулово> Гавраилово> Селиминово> Бинкос> Николаево> Мъглиж> Казанлък
  • 21.04.2011(четвъртък) Казанлък>Стара Загора ( 36 км )
Казанлък> Бузовград> Розово> Кънчево> Ръжена> Ягода> Шаново> Люляк> Стара Загора
  • 22.04.2011(петък) Стара Загора>Хасково ( 55 км )
Стара Загора> Еленино> Християново> Калояновец> Ловец> Борово> Козаревец> Димитриево> Меричлери> кв.Черно Коньово> Димитровград> Черногорово> Узунджово> Хасково
  • 23.04.2011(събота) Хасково>Пловдив ( 75 км )
Хасково> Горски Извор> Върбица> Бяла Река> Дебър> Поповица> Садово> Пловдив
  • 24.04.2011(неделя) Пловдив>Кърджали ( 100 км )
Пловдив> Асеновград> Червен> Тополово> Новаково> Комунига> Черноочене> Стражница> Кърджали
  • 25.04.2011(понеделник) Кърджали>Смолян ( 80 км )
Кърджали> Резбарци> Бойно> Кобиляне> Ардино> Светулка> Вехтино> Цирка> Леска> Леща> Равнища> Търън> Ровина> Подвис> кв.Устово> Смолян
  • 26.04.2011(вторник) Смолян>Доспат ( 50км )
Смолян> кв.Езерово> Стойките> Широка Лъка> Грохотно> Тешел> Борино> Доспат
  • 27.04.2011(сряда) Доспат>Гоце Делчев ( 50 км )
Доспат> Сатовча> Долно Дряново> Дъбница> Гоце Делчев
  • 28.04.2011(четвъртък) Гоце Делчев>Петрич ( 80 км )
Гоце Делчев> Добротино> Горно Спанчево> Катунци> Враня> Долно Спанчево> Марино Поле> Дрангово> Ръждак> Петрич
  • 29.04.2011(петък) Петрич>Благоевград ( 105 км )
Петрич> Рибник> Лебница> Струма> Драката> Микрево> Кресна> Черниче> Симитли> Благоевград
  • 30.04.2011(събота) Благоевград>Велинград ( 122 км )
Благоевград> Симитли> Градево> Разлог> Дагоново> Якоруда> Черна Места> Пашови> Юндола> Велинград
  • 01.05.2011(неделя) Велинград>Пазарджик ( 48 км )
Велинград> Костандово> Пещера> Радилово> Главиница> Пазарджик
  • 02.05.2011(понеделник) Пазарджик>Самоков ( 83 км )
Пазарджик> Звънчево> Лозен> Белово> Костенец> Долна Баня> Радуил> Самоков
  • 03.05.2011(вторник) Самоков>Кюстендил ( 79 км )
Самоков> Клисура> Дупница> Невестино> Нови Чифлик> Пиперков Чифлик> Кюстендил
  • Финал – 04.05.2011(сряда) Кюстендил>София пред НДК ( 88 км )
Кюстендил> Ябълково> Коняво> Цървеняно> Драгомирово> Радомир> Перник> Владая> бул.Цар Борис 3> Руски Паметник> НДК

5. Всекидневен план-организация:
1. Изпращане пред съответната община. Събиране пред общината в 9:00 часа.
2. Малка демонстрация 15-30 минути (с мегафон). Обща снимка за пред медиите.
3. Тръгване до 9:30 часа
1. Посрещане пред съответната община до 17:00 часа. (ще се уточни точния час предварително)
2. Малка демонстрация 15-30 минути (с мегафон) пред събралите се относно популяризацията на велосипеда и безопасното колоездене. Обща снимка за пред медиите.
3. Мултимедийна презентация (зала или на открито) 1-2 часа.
6. Регистрация: 


Умоляваме всички желаещи да се включат във веломаратон на България (от 2 април до 4 май 2011 година), да се регистрирате на и-мейл:
В регистрационното писмо моля да укажете имената си, и дали ще се включите частично или изцяло. Ако е частично – от къде до къде. Кандидатите трябва да са пълнолетни.
Краен срок за регистрация е удължен до 15.03.2011
Списъкът на участниците от основната група ще бъде публикуван в началото на март. Подробности ще бъдат уточнени след регистрацията на участниците.

Благодарим предварително!
Администрация на Фондация “Фактор”

вторник, 22 февруари 2011 г.

Ръчно изработени мартенички за вас

За всички ценители и любители на уникалните неща. Предлагам ви един малък подбор от ръчно изработени мартенички. Ако си харесате нещо пишете ми веднага, защото Баба Марта идва и можем да изненадаме близки и познати с нещо различно от класическите найлонови кончета и т.н.




















вторник, 8 февруари 2011 г.

Писмо-възражение във връзка с намеренията за преустройство и благоустройство на пешеходна зона на бул. ”Цар Освободител” в участъка от площад Орлов мост до бул. ”Васил Левски”

До:
Росен Плевнелиев
Министър на Регионалното Развитие и Благоустройството

Йорданка Фандъкова
Кмет на Столична Община

доц. д-р арх. Йорданка Кандулкова
Директор на НИНКН

доц. Тодор Чобанов
Заместник Министър на Културата

ВЪЗРАЖЕНИЕ

Относно: Преустройство и благоустройство на пешеходна зона на бул. ”Цар Освободител” в участъка от площад Орлов мост до бул. ”Васил Левски”.

На 10.11.2010 г. стартира изложба с проекти за пешеходната зона на булевард „Цар Освободител"от площад Орлов мост до Софийския университет, наречена „Идея за общественото обсъждане на открито” в подлеза на Софийския университет.

За инициативата се разбира с излагането на проектите на единствения участник – арх. Станислав Константинов, с което се дава възможността на столичани да изберат един от двата варианта на архитекта в период от 2 седмици.

Обектът е от първостепенно значение за облика, историята и функционалното развитие на София и е било редно провеждането на дискусия в по-широк спектър от специалисти и проектанти с набавянето на повече мнения и препоръки

Пространство на булеварда от двете му страни. „Руски” в частта от площад „Народно събрание” до Орлов мост е обект в системата от исторически зелени площи в централната градска част /Декларационен списък към писмо на НИПК № 4458 от 26.09.1988г., т.11/.

Каквато и да е промяна, несъобразена напълно със съществуващото положение би променила историческия облик и би направила поредното нарушение в обемно пространственото и архитектурно-художественото планировъчно решение и съобразяване с изискванията и критериите на НИНКН .

Абсурдно е важни ключови обществени пространства в центъра на европейска столицата, които дават лицето на страната да се възлагат директно на определени хора, ако те не са лицата носещи авторското право.

Изготвянето на проекти с такова значение трябва да протече след провеждане на конкурс в два етапа с участие на по-широк кръг от архитекти и ландшафтни архитекти. Начина по който е предложена разработката от Столична община в случая ни навежда на мисълта, че се дава възможност не само за изява, но и възлагане на обекти с голямо културно и историческо значение на определени хора и фирми, с което се отнема възможността на много способни специалисти да представят добри проектни решения за част от лицето на София.

Разбираме сложността пред, която са изправени институциите за бързо и адекватно изготвяне на проектна документация и усвояване на Европейски средства /тъй като сега е времето и момента/, но това според нас не е правилният подход за решаване бъдещето на подобни обекти със историческо и културно значение.

Провеждането на конкурс с по голямо обществено достояние ще осигури създаването на съвременни и интересни решения в широк национален и интернационален мащаб.

Нашите въпроси към Вас се изразяват в следното:
1.Защо обект с такова значение за Столичани не е станал достъпен за по широко обществено обсъждане и изготвяне на проекти решения от повече проектанти?
2. Как е възможно ползването на настилка /клинкер/ в проекта при положение, че това не е характерния материал използван в миналото, придаващ облика в тази зона ?

Нашите искания са да се направи подобаващ конкурс с необходимите:
1. Подробни предпроектни проучвания и събиране на информация за реално установяване на историческите особености на тази територия;
2. Достатъчно време за изготвяне на Идейно-планировъчно решение;
3. Преодолими изисквания не само за 1-2 фирми;
4. Независимо жури;
5. Ако се предприема възстановяване, то да се извърши съгласно европейските и световните изисквания за опазване на културното наследство.

Уважаеми Дами и Господа, надяваме се, че ще поемете моралния ангажимент и ще се съобразите с огромното недоволство на българските граждани относно начина, по който е протекъл процеса за изготвянето на проект и ограничения брой варианти, от които трябва да се избира. Силно се надяваме, че ще дадете пример, като се съобразите с мнението на гражданите в гр.София и покажете подобаващо отношение и уважение за обекти с такова значение.

С уважение,

Зелена Партия
Млади Зелени
Инициативна група на Ландшафтните Архитекти
Независими Архитекти в България

понеделник, 17 януари 2011 г.

Набиране на дрехи, книги на редки езици и занимателни и спортни пособия за настанените в СДВНЧ чужденци

Скъпи приятели,

Моя близка ме запозна с един проблем и реших да се отзова от мое име и от името на “Млади Зелени”. Става дума за Специалния дом за временно настаняване на чужденци в квартал "Бусманци". В този дом някои от чужденците, на които предстои депортиране, престояват по 2-3 години без присъда, настаняват се бежанци, които чакат регистрация за процедура в Държавната агенция за бежанците, все още за съжаление и цели семейства с малки деца.

Хората там имат нужда от дрехи и обувки (повече мъжки, но и детски и дамски са добре дошли), книги на редки езици, занимателни пособия (като например топки за спорт, книги, игри, стари фитнес уреди). Също така в момента има нужда от дървени пейки или столове, с които да се оборудват телевизионните зали.

Следващият краен срок за набиране на дрехи, книги на редки езици и занимателни и спортни пособия за настанените в СДВНЧ чужденци е 31.01.2011 г. Всичко, с което бихте могли да помогнете, може да носите в офиса на институт „Отворено общество“ на ул. Солунска 56, където следва да потърсите Звезда Ванкова или в офиса на “Image in Travel” на ул. Уилям Гладстон 63, където следва да потърсите Таня Стоименова. Моля ви единствено, да давате знак предварително във Фейсбук на лично съобщение или на ogniancho@gmail.com, за да знаем кога ще ви бъде удобно да донесете нещата. Ако нямате възможност да пренесете обемни пакети и мебели, дни преди крайния срок ще се организира превоз до мястото, където се съхраняват тези неща, за да бъдат закарани до дома в с. Бусманци.

Снимки от доброволческата акция преди Коледа тук.

Благодарение на общи усилия на инициативата на моята близка, само за 2 седмици са събрани повече от 25 торби с мъжки и дамски дрехи, книги и спортни и развлекателни занимания за временно настанените чужденци в СДВНЧ.

Всички 160 настанени в дома са получили дрехи и имат достъп до спортен кът с фитнес уреди.

Благодарим ви!

Оги Ковачев – Млади Зелени
Таня Стоименова – Image in Travel
Звезда Ванкова – Отворено Общество

вторник, 11 януари 2011 г.

Трафик на цигари от Сърбия към България на Калотина

Малко преди нова година се запознах с един канадец, който пристигаше в България идвайки от Сърбия с влак. След като се заговорихме и мен ми стана любопитно какво е състоянието на любимата ми свръзка между София и Белград. Не бях пътувал от 2-3 години, ако не се лъжа още не бяхме станали част от Европейския съюз, но си спомням потресаващата картина, в която възрастна женица, въоръжена с отверки, усилено демонтира и разглобява вагоните и по-точно вътрешната част на купетата и коридорите, разкривайки вътрешни тайници, в които се поставят нелегално купища цигари. След преминаване на митницата, униформен митнически служите, т. нар. митничар, умело почуква и "оглежда" купетата и коридорите и уверено НЕ открива нищо тревожно. В крайна сметка той си заминава и влака потегля към крайната си спирка в София. На Драгоман, всичките контрабандни цигари са вече извадени от тайниците и са прибрани от техните "собственици", а на гарата си има "агент", който прибира "стоката".

Чудя се до кога държавата ще се прави на сляпа, в лицето на тези митничари, които очевидно изкарват по някой и друг стек цигари на смяна, а може би не само толкова...

До кога ще се оплакваме, а няма да си помръдваме пръста и само ще хленчим.

сряда, 5 януари 2011 г.

Железопътно приключение във Врачанския Балкан

Едно старо пътешествие, което ми седеше на опашката за споделяне на малко кадри и емоции и ето че му дойде и на него реда. В последно време след работа не ми остава да пиша, защото се занимавам и с хиляди други неща.

Та пътешествието бе замислено с идеята да посетим Карлуково и пещерния дом, но тъй като бе в ремонт се насочихме към Враца и района. Привлечени от емоцията за пътуване с БДЖ се качихме на влака до Враца, с който за два часа се стига до тази част на Балкана. 

След последните неприятни ситуации, случили се във влаковете на българския превозвач, вече във всеки вагон се вижда учтивото обръщение към "Уважаемите пътници".
Много е забавно да си на зор и да се загледаш, че има шарени табелки, които си противоречат на 100 % при насочване от и към WC.
На гара Мездра има кратко прекачване, а някои вагони са освежени от графитите на анонимни художници.
Някои от социалистическите надписи и табели продължават да информират пътуващите.
И технологиите не са успели да си пробият път сред комуникационните средства на БДЖ.
 Тук подобно на по-горната картинка се вижда старите имена на "Бутик"
Ето един пример как се подреждат перфектно и без ръбче плочки - идеално изправени фуги, надлежно запълнени с циментов разтвор... По социалистическо време хората си свършваха работата за да не се налагат чести ремонти, а сега всеки отбива номера, взима парите и чака нов ремонт да се отвори
Пердетата на "Началника" не са се срещали с никакъв перилен препарат през последните 30 години...
Една от многото забравени и изоставени гари по пътя към индустриалното развитие и западането на железопътния транспорт, надделели над него са автомобилния и автобусния, макар наличието на добре изградена ж.п. мрежа, макар и в тежко състояние
 Един остатък от липата, сгушил се сред керемидите на един Врачански покрив
Изхвърлена и прецизно подредена плеада от автомобилни крушки върху капака на контейнер за смет, отново в гр. Враца
Озвучителната система на площада е забравена от времето, някога тук Тодор Живков е приветствал с пламенни речи
И авто-спирката е потънала в забрава, ръчно изписаното разписание едва ли е актуално
Нито един от артикулите не се намираше в кафето, независимо че са обявени на видно място на входа
Влакът, който ни отведе до Черепишкия манастир
Изоставената красива църква, именно на гара Черепиш
Липсващи болтове, разхлабени гайки и отворени разстояния между релсите - такава е ситуацията като цяло в БДЖ
Но някои буболечки не се интересуват от случващото се наоколо - те си остават пъстри и красиви
Последната картина от разрухата на БДЖ се вижда на ж.п. гарата, която е занемарена и изоставена да се руши без да се използва

вторник, 4 януари 2011 г.

Годишна равносметка за 2010 г.

Тази година изначално не бях замислил големи пътувания, но в крайна сметка след обиколката на половин Ирландия и идеята за ходене в Индия натрупаха някой и друг километър в "бордовия" ми компютър. Сумарно съм изминал около 43 540 км., което е с около 13 000 км. повече от 2009 г., с 11 000 км. по-малко от 2008 г. и почти колкото през 2007 г. В таблицата не съм включвал крайградски пътувания и други дребни разходки.

В таблицата се виждат различните направления, по които съм се придвижвал, като в периода януари-август излиза, че нямам уикенд в Столицата.

От летене със самолет съм натрупал около 3 000 кг. въглеродни емисии, които съм компенсирал с различни природозащитници дейности, ежедневни икономии и засаждане на малки дървета и храсти, силно ограничено използване на полиетиленови торби, заменени с многократни платнени торби, избягване на употребата на пластмасови чаши и чинии, заменени с метални, изключване на всякакви консуматори от ел. мрежа, когато не се използват, ходене пеша, вместо използване на МПС, ползване на градски транспорт вместо ползване на МПС и много други. 

Темаскал в Стара планина - защо не?!

Преди 2-3 седмици получавам обаждане от неизвестен номер: Здрасти, Оги, попадна ми страницата Wander Ogy | BG Traveler , много пътешестваш, ...